"KNİDOS AFRODİTİ"nin inanılmaz öyküsü
2000 yıldır dillerden düşmeyen "KNİDOS AFRODİTİ"nin inanılmaz öyküsü. Bazen mermerlerde ölümsüzdür!
Yükleniyor...
Önerilenler:
2000 yıldır dillerden düşmeyen "KNİDOS AFRODİTİ"nin inanılmaz öyküsü. Bazen mermerlerde ölümsüzdür!
M.Ö 371 yılıydı.
Thespiae’nin en güzel kızıydı; Mnesarete.
Güler yüzlü, hayat doluydu. İyi eğitim almıştı. Genç kız olduktan sonra Atina'ya yerleşti. Hetaira oldu.
Hetaira, Antik Yunan'da soylu erkeklerin eğitimli, kültürlü, entelektüel sevgililerine verilen bir isimdi.
Güzelliğiyle nam saldı. Atina'da çok ünlendi. Adını Phryne olarak değiştirdi.
Bir gün kutsal Eleusis törenlerinde soyununca dinsizlikle suçladı. O günlerde dinsizliğin cezası ölümdü. Phryne'i tutuklayıp, mahkemeye çıkardılar.
İdamla yargılandı. Yargıçlar kararlıydı. Ölüm cezasını onaylayacaklardı.
İşte o anda avukatı Hypereides, Phryne'nin üstündeki elbiseyi yırttı ve yargıçlara seslendi.
"Bu güzelliğin, bu memelerin yok olmasına izin verecek misiniz?"
Yargıçlar gördükleri güzellik karşısında şaşırdılar. Çıplak Phryne'i hayranlıkla izlediler ve ölüm cezasından vazgeçtiler.
Karar okundu.. Phryne bir manastıra kapatılacak ve kalan ömrünü bir rahibe olarak sürdürecekti.
Bu karardan sonra Antik Yunan'da yargıçlar üzerinde benzer bir etkiye neden olmaması için suçlanan kişinin mahkemede mahrem bölgelerini göstermesini yasaklandı.
Aradan üç beş yıl geçti.
Atina'nın kuzeybatısındaki Elausis kentinde kutsal Eleusis törenleri vardı.
Yüzlerce insan kötülüklerden arınacağına inanarak denize giriyordu..
Dönemin en ünlü heykeltraşı Praxiteles de, Efesli ressam arkadaşı Apelles ile bir tepeden onları izliyordu. Gözü diğer insanlardan biraz uzakta denize giren rahibelere takıldı.
Tüm rahibeler giysiliydi.
Biri hariç, o çıplaktı.
Heykeltraş Praxiteles gördüğü güzellik karşısında büyülendi. Bu rahibe Afrodit olmalıydı..
Zaten iki Afrodit heykeli yapmak istiyordu, İstanköylüler (Kos Adası) sipariş vermişti.
Bundan daha güzel bir model bulamazdı. Hemen baş rahibeye gitti. Derdini anlattı. Başrahibe "ben karışamam, kendisiyle konuş" dedi.
Praxiteles bu kez çıplak rahibeyle görüştü, modellik yapmasını istedi. Çok dil döktü.
"Seni ölümsüz kılacağım." dedi.
Sonunda ikna etti.
Heykeltraş Praxiteles Paros'tan yekpare bir mermer getirtti, beyaz ve sertti.
Çıplak rahibeyi karşısına aldı, mermeri yontmaya başladı. Günlerce, aylarca çalıştı.
Zamanla birbirlerine aşık oldular.
Yontu bittiğinde Praxiteles rahibenin güzelliğini mermere yansıtmıştı.
Bu tarihin ilk çıplak Afrodit heykeliydi..
Muhteşemdi.
O güne kadar sadece erkekler çıplak betimleniyordu.
Bu ilkti. Banyodan çıkmış bir kadını yansıtıyordu.
Heykelin bir eli cinsel organını kapıyor, diğer eli havlu tutuyordu.
Praxiteles İstanköylüler'e “siparişiniz tamam” dedi.
Ama almadılar..
Bu "çıplak" dediler, geri çevirdiler.
Heykeli Knidoslular aldı.
En yüksek tepeye, yuvarlak tapınağa yerleştirdiler. Heykelin her yerden görünmesi için iki kapısı vardı.
Kısa sürede ünlendi.
Romalı tarihçi yaşlı Plinius'a göre dünyanın en güzel heykeliydı.
Knidos'a sırf heykeli görmek için Ege ve Akdeniz'den binlerce turist geliyordu.
Heykeli görüp aşık olan gençlere rastlanıyordu.
Hatta Kharikles ve Kallikradites isimli iki genç, görür görmez heykeli öpmeye başlamış, uzun süre sarılıp, kendilerinden geçmişti.
Hatta bir gencin gece tapınağa girip, sabaha kadar heykelle kaldığı iddia edilmişti.
Antik çağ yazarlarından Samsatlı Lukianos bu olayı şöyle anlatıyordu.
"Kutsal alandaki mis kokulu güzel bahçelerden geçtikten sonra tapınağa girerler. Heykelin güzelliği karşısında büyülenirler. Heykelin arkasını da görmek için tapınağın arkasına dolanırlar. Onlara yaşlı bir kadın, kilitli kapıyı açar. Heykelin arkası da önü kadar mükemmeldir. Tanrıçanın kalçasının iç tarafında bir leke vardır. Aralarında konuşurlar; Heykeltıraş mermerin lekesini ne de dahice gizlemiş. Yaşlı kadın hayır der. Düşündüğünüz gibi değil. Ve lekenin hikayesini anlatır; Bir zamanlar tanrıçaya aşık bir genç yaşardı. Her gününü akşama kadar tapınakta geçirirdi. Bir gün tapınakta saklanıp, kapılar kapanınca içerde kalmayı başarmış. Sabah olduğunda anlaşılmış ki genç tanrıçayla sevişti. İşte bu leke o sevişmenin izidir."
Knidos Afrodit heykeli öylesine ünlenmişti ki, diğer heykeltraşlar taklidini yapıyordu..
Zenginler satın almak için servet teklif ediyor, ancak Knidoslular kesinlikle satmıyordu.
O artık Knidos'un sembolüydü.
Borç içinde yüzdükleri günlerde Bitinya Kralı I. Nicomedes, heykelin kendisine verilmesi karşısında tüm Knidos halkının borcunu sileceğini açıkladı.
Knidoslular referanduma gittiler.
Büyük çoğunluk "hayır" dedi.
Heykelleriyle birlikte yoksulluğa katlanmaya karar verdiler.
Praxtiles'in çıplak Afrodite heykeline modellik yapan kadın, Atina'da güzelliği sayesinde ölüm cezasından kurtulan Hetaira Phryne idi.
Heykel yıllarca aranmasına rağmen bulunamadı.
Bazı tarihçilere göre Bizanslılar İstanbul'a götürüp Beyazıt'da Kızlar Sarayı'nın önüne diktiler ama büyük bir yangında heykel kireç oldu.
Bugün antik çağda yapılmış 53 kopyası değişik müzelerde sergileniyor.
En önemlileri, Vatikan, Paris Louvre ve Münih Müzelerinde.
Hakkında onlarca kitap yazıldı.
Ünlü ressamların tuvaline yansıdı.
Operalara, tiyatrolara konu oldu.
Praxtiles, mermeri yontmadan önce Phryne'ye verdiği sözü tutmuştu..
Onu ölümsüz kılmıştı.
Phryne bugün dünyanın çok yerinde yaşıyor.
Sadece anavatanında, Knidos'ta yok.
2000 yıldır dillerden düşmeyen "KNİDOS AFRODİTİ"nin inanılmaz öyküsü. Bazen mermerlerde ölümsüzdür!
Ekibiyle birlikte sahada çalışmalarını sürdüren Serkan SARIÇİÇEK ''Sektörden güç almaya değil sektöre güç vermeye geliyoruz'' diyerek hizmete hazır olduklarını belirtiyor.
Türk doğal taş sektörünün en tecrübeli isimlerinden İbrahim Alimoğlu, Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanlığı'na aday oldu.